Какво представлява данъчната ревизия?
Много търговци, стартъри и фирми се опитват сами да се справят със счетоводството, плащането на данъците и всички последващи изисквания на българското законодателство. За съжаление, много от тях не са запознати със същността на законите и често допускат рутинни грешки, които биха могли да се окажат проблем в бъдеще.
Данъчната ревизия е контролна дейност, чиято цел е да установи дали имате задължения за данъци и осигуровки към НАП. Обикновено се прави, когато органите на реда имат съмнение за допусната грешка или пропуск във внасянето на дължимите данъци и осигуровки.
Резултатите от нея може да са различни. Например да се установи, че сте внесли по-голяма или малка сума, а също и, че сте пропуснали да го направите.
Самата идея за данъчна ревизия Ви стресира и искате да я избегнете? В тази статия, ние от Мениджъмнт Профит, ще Ви споделим как можете да се подготвите и да избегнете вниманието на държавните институции.
Има ли основание да се притеснявате?
Ако нямате счетоводител на щат или счетоводна кантора, която да Ви помага с воденето на документацията, може би има за какво да се притеснявате. Много търговци, когато са в началото на дейността си, нямат възможност да си позволят големи разходи. Тогава се налага да се справят сами с документацията или възлагат счетоводството на служител без нужното образование.
Именно по този начин се допускат грешки! Обикновено те не са направени умишлено, а поради непознаване на законите, нормативните актове и влезлите в сила промени.
По време на тази проверка може да се установят извършени нарушения или пропуски в плащането на дължимите данъци и осигуровки. Тя е насочена върху установяване доколко съобразно и достоверно е счетоводното отразяване на приходите и разходите на фирмата или търговеца.
Кое може да предизвика такава проверка?
НАП е държавната институция, която отговаря за спазване на данъчните закони от фирми и физически лица. Те не правят случайни проверки, а анализират и сравняват данните на данъкоплатците в тяхната система. Тя дава оценка на всяка данъчна декларация и резултатите от този анализ може да доведат от извършване на проверка, ако е налице:
- Непълно отчитане на приходите.
- Несъответствия или грешки в подадените формуляри.
- Необичайни бизнес разходи. Например големи сметки за развлечения, офис консумативи, храна и други.
- Наличието на големи суми в чуждестранни банкови сметки.
- Бизнеси, ориентирани изцяло към плащане пари в брой – например малки магазини.
Повечето одити са насочени към лица с високи доходи, но това не гарантира, че сте защитени. Тази проверка може да се направи на всяка фирма и търговец, ако са открити грешки и несъответствия между тяхната база данни и подадените документи.
По-малко вероятно е фрийлансъри да бъдат одитирани, защото техните доходи са по-нестабилни и трудни за проследяване от наетите във фирмите служители.
Интересен факт е, че най-често се допускат грешки при попълването на декларациите, защото подателите не са ги прегледали. Според статистиката по-малко от 1% от собствениците на бизнеси, които подават декларации, сами преглеждат попълненото. Докато при използването на счетоводна кантора, над 90% от счетоводителите преглеждат подадените данни над 3 пъти.
Какви видове данъчни проверки има?
Не всяка данъчна ревизия е една и съща. Има 4 основни вида и на коя от тях ще бъде подложена фирмата Ви, зависи от ситуацията и какво е необходимо, за да се реши този казус. За да се стигне до одит, се правят анализи и сравнения на удръжки, приходи, разходи, доходи и други критерии, за да се намерят грешки и несъответствия.
Проверката може да бъде:
- Пълна или частична – може да обхване всеки аспект на данъчно облагане или отделни данъчни закони.
- Планови и извънредни – плановите обикновено са пълни ревизии, които се извършват планирано и поименно. Извънредните се извършват по поръчка от данъчните органи при необходимост.
- Регулярни и нерегулярни – те се определят според периода на време, на които се извършват. Например големите данъкоплатци се подлагат на регулярни одити, които са пълни. Нерегулярно се прилагат отиди на малките фирми – веднъж на 4 години и средните – веднъж на 3 години.
Кой прави данъчните ревизии?
Както вече споменахме, отговорната държавна институция е НАП. Съответно тези проверки се правят от служителите на агенцията по приходите – НАП. Според закона, те са задължени да проведат ревизията по определен ред и следвайки основните елементи на данъчното облагане – формиране на данъчна основа, определяне на дължимия данък, спазване на срокове и други.
Как да минимализирате риска от ревизия?
Един от най-добрите начини да намалите шансовете да бъдете одитирани е да водите систематизирано счетоводство. Това включва не само да пазите всички фактури и счетоводни документи, а и да спазвате изискванията на закона и сроковете за подаване на декларации.
Това гарантира, че дори да бъдете подложени на данъчна ревизия, ще можете да обосновете всичките си удръжки и доходи. За да го постигнете, трябва да имате добра организация или да използвате счетоводна система за създаване на ясен и точен запис на всички транзакции. Тя би помогнала и за запазване на изходни документи, използвани за счетоводството и данъчното облагане.
Ако не можете да се справите сами с тези задачи, най-доброто решение е да наемете счетоводител на щат или счетоводна кантора. Помислете КОЛКО работа и усилия ще Ви спести такъв специалист, а НЕ колко ще Ви струва.
Как може да Ви помогне опитна счетоводна кантора?
Някои от собствениците на бизнес се опитват максимално да свият разходите и избягват взимането на данъчни облекчения и кредити, за да намалят шансовете от ревизия. По този начин пропускат много ползи за бизнеса си! В повечето случаи е по-добре да вземете данъчно облекчение и да документирате как отговаряте на изискванията, отколкото да плащате повече данъци.
Счетоводните кантори не са специализирани в една единствена услуга – водене на счетоводство. Те разполагат с екип от специалисти, които имат дългогодишен опит в различни сфери – счетоводство, данъчно облагане, правни услуги и много други.
С помощта на добра счетоводна кантора Вие ще имате на разположение счетоводител и данъчен специалист. Вече няма да има нужда сами да се мъчите с подаването на данъчни декларации и да не знаете от какви документи се нуждаете. Всички проблеми ще бъдат решени от Вашия счетоводител и проверени, още преди да бъде пусната данъчната декларация в НАП.
Специалистите по счетоводство също могат да помогнат за създаване на систематизирана документация или база данни, в която да се съхранява цялата информация на фирмата.
Как ние можем да Ви помогнем?
Ако на фирмата й предстои данъчна ревизия и не знаете как да се подготвите, ние от Мениджмънт Профит ще Ви помогнем! Като специалисти с дългогодишен опит на българския пазар, ние сме запознати изцяло с актуалните изисквания на НАП и българското законодателство.
Нашите специалисти ще се запознаят подробно с казуса Ви и ще Ви помогнат да се справите с подготовката и по-нататъшното обслужване на Вашето счетоводство и данъчни облекчения.
Не чакайте да стане късно! Открийте своя доверен счетоводител още СЕГА, като се свържете с нас на телефон: 0887 826 129.